Asuransi Ramayana: Kualitas Produk dan Layanan Profesional

asuransi ramayana

Asuransi Ramayana, Sekiranya anda berhasrat untuk menggunakan khidmat insurans daripada syarikat yang berpengalaman dan terpercaya, mungkin anda boleh mengambil kira insurans Ramayana yang disediakan oleh syarikat yang mempunyai pengalaman selama lebih kurang 60 tahun di Indonesia. Ya, syarikat insurans ini juga menawarkan pelbagai produk insurans yang boleh dipilih mengikut keperluan dan kebolehan.

Mengenali Tentang Insurans Ramayana

Insurans Ramayana ditawarkan oleh PT. Asuransi Ramayana Tbk yang merupakan salah satu syarikat insurans lama di Indonesia. Pada asalnya, syarikat ini dikenali sebagai PT Maskapai Asuransi Ramayana yang memberikan perlindungan terhadap barangan eksport dan import. Pada tahun 1986, syarikat ini menukar nama kepada PT. Asuransi Ramayana dan meneruskan inovasi perkhidmatannya.

Untuk memberikan perkhidmatan terbaik bagi pelanggan dan bakal pelanggan, insurans Ramayana disokong oleh rangkaian 28 cawangan dan unit, 7 pejabat perwakilan serta 600 orang pekerja di pelbagai bandar. Syarikat yang mempunyai pengalaman sejak tahun 1956 ini juga mempunyai siri produk insurans yang mungkin menarik untuk dipertimbangkan.

11 Daftar Produk Insurans Ramayana

Senarai produk insurans yang terdapat daripada khidmat ini antara lain

  1. Insurans Kendaraan

Meliputi insurans untuk kenderaan bermotor, insurans alat berat serta oto stoprisk. Produk-produk ini menawarkan manfaat insurans seperti ganti rugi kerosakan atau rosak teruk jika kenderaan terlibat dalam kemalangan serta kenderaan hilang disebabkan tindakan jenayah.

  1. Insurans Properti

Menawarkan perlindungan terhadap risiko kehilangan atau kerosakan yang mengancam objek tertanggung. Produk yang ditawarkan meliputi Property All Risk (PAR), Industri All Risk (IAR), Insurans Kebakaran dan Home Stoprisk untuk objek-objek tertanggung seperti rumah, bangunan pejabat, kilang, hotel dan jenis aset lain mengikut yang tertera dalam polis insurans.

  1. Insurans Kesehatan

Meliputi insurans kesihatan berkumpulan untuk pekerja beserta anak-isteri/suami pekerja tertanggung. Manfaat yang ditawarkan oleh insurans kesihatan Ramayana antara lain jaminan kos rawatan inap, kos rawatan luar, bersalin, rawatan gigi hingga pemeriksaan kesihatan.

  1. Insurans Rangka Kapal

Insurans ini memberikan perlindungan terhadap pelbagai risiko kerugian dan kerosakan yang mengancam rangka kapal sehingga membahayakan pengendalian kapal laut.

  1. Insurans Pengangkutan

Insurans ini menawarkan perlindungan terhadap risiko kerosakan, kehilangan maupun kerugian lain

yang berlaku semasa pengangkutan barang, yang terdapat dalam pilihan darat, laut maupun udara.

  1. Insurans Penjaminan (Bonding)

Insurans ini memberikan perlindungan penggantian kos kewajiban (hutang) tertanggung sekiranya tertanggung menghadapi masalah dalam membayar kewajibannya kepada pemberi hutang.

  1. Insurans Rekayasa

Insurans ini memberikan perlindungan terhadap risiko kerja yang mungkin berlaku dalam projek pembinaan yang sedang dikerjakan oleh tertanggung.

  1. Insurans Syariah

Insurans yang dijalankan mengikut prinsip syariah melalui skema dana sosial.

  1. Insurans Uang

Insurans yang memberikan perlindungan dari pelbagai risiko kerugian atau kehilangan wang, cek dan surat berharga lain, termasuk kehilangan wang yang disimpan dalam tempat simpanan selamat, kehilangan wang dalam kotak tunai hingga kehilangan wang semasa akan diambil atau disimpan di bank.

  1. Insurans Kecelakaan Diri

Insurans yang memberikan perlindungan jaminan kos rawatan dan penjagaan atas risiko yang berlaku akibat kemalangan, termasuk risiko kecederaan separa, risiko kecederaan kekal hingga risiko kematian.

  1. Insurans Tanggung Gugat (Liability)

Insurans yang memberikan perlindungan dari kerugian kewangan kerana tertanggung perlu menggantikan kos kerosakan yang disebabkan oleh penyakit, kematian atau bencana.

Manfaat Insurans Ramayana

asuransi ramayana

Dengan pelbagai produk seperti yang telah dijelaskan di atas, anda mungkin telah mempunyai gambaran tentang manfaat yang boleh diperoleh dari insurans Ramayana yang dipilih. Tentu saja, manfaat yang diperoleh daripada sesuatu produk insurans akan sangat dipengaruhi oleh jenis produk insurans yang digunakan. Beberapa contoh daripada manfaat insurans Ramayana antara lain:

  • Insurans Hartanah Ramayana

Insurans Hartanah yang memberikan perlindungan dari insiden seperti kebakaran, tersambar petir, letupan, kejatuhan pesawat terbang, asap daripada kebakaran serta pilihan opsi perluasan perlindungan, mulai dari tindakan sabotaj, keganasan sehingga huru-hara.

  • Insurans Kesihatan Ramayana

Insurans Kesihatan Ramayana yang memberikan perlindungan penggantian kos rawatan inap, manfaat tambahan rawatan luar, rawatan gigi, bersalin serta pemeriksaan kesihatan (rider).

  • Insurans Kenderaan Ramayana

Insurans Kenderaan Ramayana (All-Risk) yang memberikan perlindungan menyeluruh atas kerosakan dan/atau kerugian terhadap kenderaan, baik itu bersifat kerosakan separa maupun kerosakan total, risiko dari kemalangan, hingga risiko kehilangan kenderaan sepenu Dan tentu saja masih banyak manfaat lain yang bisa didapatkan dari insurans Ramayana, mengingat jumlah produk yang ditawarkan juga sangat lengkap.

Keunggulan Insurans Ramayana

asuransi ramayana

Untuk lebih memastikan anda dalam mempertimbangkan layanan insurans Ramayana, berikut ini adalah beberapa keunggulan yang dikenali pada layanan insurans ini. Beberapa keunggulan ini juga membuat insurans Ramayana mampu bertahan dalam menghadapi persaingan yang semakin banyak di Indonesia saat ini. Tentu saja, hal ini menjadikan insurans Ramayana layak dipertimbangkan lebih jauh.

Keunggulan insurans Ramayana antara lain

  • Beragam Jenis Produk Insurans

Demikian memenuhi keperluan dan kehendak masyarakat untuk mendapatkan layanan insurans yang bisa diandalkan, insurans Ramayana menawarkan banyak produk yang bisa dipilih sesuai kebutuhan dan kemampuan. Lebih jauh, pelbagai jenis produk yang ditawarkan, tidak serta-merta membuat kualiti layanan berkurangan.

  • Dukungan Jaringan yang Luas

Ketersediaan layanan yang baik juga membuat insurans ini menjadi pilihan yang baik. Jaringan pemasaran insurans ini tersebar di banyak kota di Indonesia, sehingga nasabah dan calon nasabah tidak akan kesulitan dalam mengakses layanan insurans, apa pun kebutuhannya. Selain itu, untuk produk insurans kenderaannya, insurans ini juga didukung oleh jaringan bengkel rekanan yang tidak kalah luas. Ini memudahkan nasabah dalam memperoleh manfaatnya kapanpun diperlukan.

  • Tersedia Produk Insurans Syariah

Salah satu produk yang juga banyak diminati calon nasabah insurans Ramayana adalah produk syariah. Dengan kesesuaian dengan prinsip syariah dan diawasi oleh Dewan Pengawas Syariah (DPS), nasabah bisa lebih tenang dalam menggunakan layanan insurans yang dibutuhkan.

You May Also Like